Hur påverkar våra matvanor oss?

Våra matvanor har förändrats stadigt under 1900-talet och fram till idag. Vi har gått från att laga mat i hemmet till att allt mer handla färdiga varor som t.ex. bröd, pommes frites, läsk, sylt och färdiglagad mat.

Vi handlar idag produkter med lägre fetthalt, t.ex. har konsumtionen av standardmjölk, smör och margarin minskat. Samtidigt handlar vi dock varor som generellt sett har hög fetthalt såsom ost, grädde, och choklad- och konfektyrvaror. Det innebär att vi från 1960-talet fram till idag har ökat vår dagliga energitillförsel från 12 006 kJ till 13 660 kJ. Det är en ökning med 13,8 %.
Vår konsumtion av frukt har ökat till 105 kg per år. Det som ökar är främst bananer, apelsiner och annan frukt som importeras med de transportutsläpp det medför. Den frukt som växer i Sverige som äpplen och päron säljs det mindre av. Vi äter mer kött än någonsin och år 2013 var vi uppe i 88 kg per person och år.

Det låter ju inte mycket med 88 kg kött per person och år. Men det betyder att vi äter kött i någon form varje dag och kommer upp i ca 240 gram. Det skulle kunna vara en hamburgare eller fläskkotlett på 150 gram och pålägg för resten.

När du kastar mat – kastar du också allt som behövdes för att producera det och transportera det till affären. Resurserna användes  – helt i onödan.

Hur värderar vi maten?

Att vi i allt mindre utsträckning lagar maten själva och inte heller deltar i arbetet med att producera den, är något som förmodligen påverkar vår syn på mat. Vi ser inte längre det arbete, tid och resurser som går åt. Vi deltar inte i arbetet. Vi går bara in i affären och plockar ihop det. Det gör ju också att vi inte tänker på vad vi egentligen kastar. Vi kastar ett gammalt bröd, men tänker vi efter, så är det ju otroligt mycket mer än så.

Vi har fått upp ögonen för vår slit- och släng kultur, åtminstone när det gäller möbler och kläder. Diskussionen om detta är i full gång. Nu är det dags att på allvar ta itu med hur vi hanterar mat och hur vi värderar den.

Vad slänger vi mest?

  • Frukt och grönsaker
  • Bröd och bagerivaror
  • Kaffe, te och mejeriprodukter
  • Matrester

Varför slänger vi?

  • att datumet har gått ut
  • att maten glömts i kylskåpet
  • att maten förlorat sin kvalitet
  • att för stora portioner tillagats
  • att för mycket mat köpts och i för stora förpackningar
  • att matrester kastas efter måltiden

När du gör inköpslistan – tänk på

MAT EFTER ÅRSTID och närproducerat
Handla mer efter årstid. Det finns en mängd goda maträtter som har ingredienser efter årstiderna. Byt ut importerad frukt, grönsaker och ersätt dem med svenska frilandsodlade alternativ som kål, lök och olika rotfrukter.

Titta på hur varan kan ha transporterats hit. Köper du närproducerat minskas transportbehovet av mat. Går det att även välja ekologiska alternativ är det bra.

ÄT MER VEGETARISKT
Byt ut några köttmåltider i veckan mot vegetarisk kost. Vill du ändå ha kött, välj då kött som inte belastar miljön så mycket, som t.ex. vilt och lamm. Djurhållning, och då främst nötkött, förbrukar mycket energi och orsakar stora utsläpp (14 kg CO2/kg kött). Välj hellre kyckling eller gris som har betydligt mindre klimatpåverkan(2 resp 5 CO2/kg kött). Vill du äta fisk, välj helst viltfångad fisk. Odlad fisk bidrar till övergödning av vatten.

FISK
Välj i första hand fisk enligt WWF:s lista (grönlistad) och KRAV-, eller MSC-märkt fisk (till exempel lax, torsk) när det finns. Tänk på var fisken kommer ifrån. Gynna lokalt fångad fisk som främjar småskaligt, kustnära fiske.

KÖP EKOLOGISKA PRODUKTER
Titta efter och köp ekologiska livsmedel i så hög grad som möjligt när du handlar. När det är ekologiskt odlat används inga kemiska bekämpningsmedel eller konstgödsel. Djuren får vistas i det fria. Det finns flera ekologiska märkningar varav den mest välkända är KRAV-märkningen. Det är en oberoende organisation. Europalövet är EU:s märkning för ekologiskt producerade varor inom EU. Läs mer under Märkningar.

DRICK KRANVATTEN
Undvik buteljerat vatten och drick vårt goda kranvatten istället. Och vill du ha juice – Köp juciekoncentrat! Varför släpa hem en liter vatten i onödan?

Tips på att minska ditt matsvinn.
Bli matsmart!

  • Planera dina inköp och köp inte mer än du behöver
  • Ät upp maten i tid. Ställ det mest nyinköpta längst bak så du har koll.
  • Förvara maten rätt. Står på förpackningen och du hittar en mängd tips på internet.
  • Kolla att du har rätt temperatur i kyl och frys. Kyl 4-5 °C. Frys  -18 °C.
  • Frys in matrester eller ät dem dagen efter.
  • Gå inte enbart på datummärkningen – Titta, lukta, smaka innan du kastar